Ridderheimsrapporten Nr 4

2012 tittade Ridderheimsrapporten Nr 4 på hur vi kommer att handla, laga och äta mat de närmsta fem-sju åren. Resultatet är Sveriges 21 hetaste shopping- och mattrender kring Future Shopping, Cooking and Eating.  

Future shopping rymmer trender som liquid shopping experience där konsumenten flyter in och ut ur shoppandet oberoende av tid och rum och ständigt är i en pågående köpprocess vare sig de är medvetna om det eller inte, matcoachning där konsumenten vill ha hjälp med att välja och planera sina måltider både i butik och på nätet samt lösningsshopping där vi snarare vill ha färre valmöjligheter än fler. Hur många olika leverpastejer kan det egentligen finnas undrar tex Melker Andersson, F12-gruppen.

Future Cooking tittar på hur vi lagar mat i framtiden, med vem och på vilket sätt. Tre trender vi ser är rebel cooking, en oslipad och äkta matlagning som inte är så tillrättalagd utan demostrativt slarvig, tänk Per Moberg. Mer naket där det enkla, råa och naturliga hyllas och bara ett fåtal råvaror utgör hela rätten och no cooking, för vem har egentligen tid att laga mat när det finns så mycket annat kul att göra?

Future eating handlar om hur, var, varför vi äter och med vem. En gemensam nämnare mellan många av trenderna visar att det råder ett glapp mellan ideal och verkligheten. Tre trender inom detta är seating där singlar samlas och äter tillsammans, DNA dinner med fler individuella dieter och matfilosofier samt att middagsbordet försvinner, vi äter på alla omöjliga och möjliga ställen men allt mer sällan vid matbordet.

RR4_2.png

 

 

Ridderheimsrapporten Nr 1
Ridderheimsrapporten Nr 2
Ridderheimsrapporten Nr 3
Ridderheimsrapporten Nr 4
Ridderheimsrapporten Nr 5
Ridderheimsrapporten Nr 6