Ridderheimsrapporten Nr 3

2010 riktar vi ljuset mot Future Premium Food i Ridderheimsrapporten Nr 3 och tittar på de trender och fenomen som kommer att påverka våra attityder till delikatesser och premiummat de kommande åren. Rapporten bygger på en trendwatch lokalt och internationellt samt en stor kvantitativ studie i de nordiska länderna kring olika generationers syn på mat i allmänhet och delikatesser i synnerhet.

Vi ställer oss frågan vad en delikatess är, och hur den förändras över tid?

Är det en burk iransk kaviar på butikshyllan? En närproducerad skinka du köpt i en gårdsbutik? Hallon du plockat tillsammans med dina barn på en skogspromenad. Eller en nygräddad pizza levererad till din dörr. Ridderheims definerar det som När smaken betyder mer än priset, då är det en delikatess. Det är ingen dum förklaring, men säger ändå inte hela sanningen.

Synen på vad som är en delikatess är komplex. Den kan vara olika från land till land, från region till region och person till person. Den skiljer sig mellan gammal och ung. Och framför allt, den förändras över tid.

RR3_2.png

 

 

Ridderheimsrapporten Nr 1
Ridderheimsrapporten Nr 2
Ridderheimsrapporten Nr 3
Ridderheimsrapporten Nr 4
Ridderheimsrapporten Nr 5
Ridderheimsrapporten Nr 6