Ridderheims historia

Ridderheims har funnits sedan 1987 och är ett varumärke som har kommit att förknippas med delikatesser. Och inte vilka delikatesser som helst utan goda, lyxiga sådana av högsta kvalitet. Kännetecken har varit stor kunskap och innovativa produkter. Nytänkande och lekfullhet gjorde också att ”Kocken i örat” tilldelades innovationspris samt att ett dataspel med snackskorven Teeny Weeny togs fram.

Ridderheims Delikatesser AB grundades av Christer Ridderheim och Peter Grönvall hemma i Christers kök. Passion och innovation var nycklarna till deras framgång. När de inte var ute i världen och lärde känna de bästa råvaruproducenterna fortsatte Christer och Peter att utveckla företaget. De var påhittiga och snabba när det gällde att utveckla delikatesskonceptet och inom kort kom tapasbarerna.

"Traditionella skinkor kommer aldrig över vår tröskel” är bevingade ord från Christer och Peter, som aldrig kompromissade med varken kvalitet eller smak. De har vunnit många priser för sina produkter och kommunicerade framgångarna med glimten i ögat. Efter att ha vunnit Guld och Silver i Chark-SM 2001 blev rubriken "Ridderheims visade skinkorna".

Christer och Peter gjorde under 20 år en otrolig resa från köksexperiment till storföretag. 2008 blev Ridderheims en del av Atria Scandinavia. Tillsammans med Falbygdens ost, som också blev en del av Atrias portfölj, fick de en större säljkår som kunde bearbeta handeln på bred front. När försäljningen av Falbygdens till Arla verkställdes i april 2015 – nästan 30 år efter Christer Ridderheims första experiment vid köksbänken – öppnade sig ett naturligt och spännande tillfälle att göra en make over med ny design och nya lanseringar. Och där är vi nu...